La decisió de Brandes d’Eduard Márquez
És curiosa la semblança de paraules entre El silenci dels arbres, Cinc nits de Febrer, La decisió de Brandes i el mateix Georges Braque a qui fa referència: tots els títols i aquest personatge contenen els fonemes /br/ en un lloc o altre. Això confereix unitat a l’obra, que en ella mateixa conté molts elements repetits, sobretot la relació amb la pintura i la música, a més de les referències a la memòria, el desig de recordar i de ser recordat.
El protagonista, un pintor en temps de la Segona Guerra Mundial, alemany, es veu entre l’espasa i la paret quan Hofer, un personatge nazi li demana un quadre de Cranach que ell té a canvi d’un munt de pintures seves apropiades pel poder. Però és que el quadre de Cranach, que és una imitació, té un valor sentimental per a ell molt més important que el seu valor en diners: era de la seva mare. La decisió sembla ser escrita per endavant, però no com ho fa. Es tracta d’un David contra Goliat.
A la recerca de l’equilibri entre el tot i les parts, entre el tot “la força de les conviccions” (109), i les parts per “tots els camins equivocats, per totes les paraules no dites” (124). Tenim doncs “el centre on es creuen les línies que uneixen els vèrtexs de l’estrella”(124), aquesta és l’estructura de l’obra, segons l’autor, una rotació constant dels temes que tracta però amb el mateix nucli, com els pètals d’una flor o les arestes d’un ventall. Brandes s’allibera de tota la misèria de la seva vida amb la seva decisió. S’allibera de la seva feblesa, covardia o por, la que solem tenir tots, però “de vegades ens en sortim”, que diuen els Manel.
El llibre, amb tota la seva duresa, que no n’escatima gens, al mateix temps és molt líric: de l’estructura duríssima a les puntes carregades de poesia. Com Gaudí, que diuen que va de l’ornament a l’estructura i de l’estructura a l’ornament. Exemples de lirisme: “El pare afirmava que podia reconèixer els arbres pel so de les fulles” (29): això estaria relacionat amb El silenci dels arbres, i és com dir que és un “cognoisseur” dels arbres com ho podria ser metafòricament de l’art, que només el percebria a través del moviment de les fulles, allò més profund en el més superficial.
En relació amb l’art: “cap llibre no m’ha obert tantes portes” (112) com D’allò espiritual en l’art. La vida interior d’aquest autor, d’aquest llibre, s’ofereix al lector de mala gana, el qual ha de fer un cert esforç per aprofundir-hi, per captar l’estructura i els matisos de la seva estrella de sis punts, amb un color diferent per a cada tema. És curiós això que tracti de donar un color a cada vivència, com qui atribueix un color a un número. “De quin color és l’insomni? I la por? I la tristesa?” (22). Hi ha un passatge que també val la pena de retenir: “Com la dona agafada al telèfon de la veu humana, em sento com si algú hagués tallat el tub d’escafandre que em connecta amb la superfície” (18). Quan et quedes sol és fàcil que t’aferris al telèfon (o a internet), per sobreviure.
Com que “un dibuix no és forçosament més bo perquè hi treballis dos dies” (61), l’obra no és massa llarga, ni cansa. D’escriure en sap una estona llarga, l’autor. La coincidència de les lletres dels títols de les seves novel·les coincidiria amb la idea de la rotació-repetició de temes de l’estructura d’aquest llibre: cada novel·la conserva el núcli bàsic de la seva obra.
MÁRQUEZ, Eduard, La decisió de Brandes. Barcelona: Empúries 2006
10.2.10
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
10 comentaris:
un llibre que tinc pendent, i que llegiré amb tot aseguretat, deslrpés del molt que em va entusiasmanr El silenci dels arbres
"una rotació constant dels temes que tracta però amb el mateix nucli, com els pètals d’una flor o les arestes d’un ventall."
M'encanta aquesta descripció que fas sde l'estructura de l'obra, una descripció que manifesta d'una manera molt poètica aquesta lassidud teua pels llibres, una debilitat que cada dia demoostres amb gran passió als teus dos blocs.
No dubte que serà un plaer llegir-la com també ho va ser "Cinc nits de Feber"
Gràcies Helena, estàs que no pares!
Em fas sentir remordiments, no puc llegir tan ràpid com tu ho fas, m'hauré de posar les piles.
Una abraçada.
M'agraden les històries i pel·lis de nazis. És un gènere que té adeptes. I tal com ho recomanes, hauré de fer un pensament.
Hola Helena! Sí que m’ha passat llegint els llibres de l’Eduard Márquez, amb els entrecreuaments entre una obra i altra, m’ha semblat endinsar-me en el seu propi univers, un món paral•lel on viuen els seus personatges. No saps mai si tornaran a aparèixer per una altra novel•la. Crea la seva pròpia realitat, però és molt autèntica. La seva memòria es converteix en la del lector. Es pot dir que la seva literatura és ben personal.
Ens llegim,
h.
Gràcies Hiniare, els teus comentaris són sempre molt ben vinguts, com els dels altres.
Magnific apunt, Helena!
L'escriptura d'en Marquez té una màgia i una poesia que van més enllà del que queda escrit negre sobre blanc. Tinc pendent "El silenci dels arbres"
Hola, he de dir que per mi l'E. Márquez és un dels MILLORS escriptors en llengua catalana vius. Sense desmerèixer els cabré, Barbal etc l'E Márquez aconsegueix que els arguments (els QUÈ) em semblin secundaris, i això és una de les meravelles més grans de la literatura.
Per mi ell és el "Pessoa català"!!!
Mireia:
doncs ha de ser molt bo, perquè Pessoa és massa!
Tan sols vaig llegir les "cinc nits de febrer", després de veure el film "Febrer". Tan la novel·la com el film em van semblar una notícia per al panorama en "català". La reflexió sobre la relació que té la solitud amb el telèfon i l'internet és lúcida.
La reflexió a més de lúcida és sincera.
Publica un comentari a l'entrada