1.2.15

Les finestres s'obren de nit de Manuel de Pedrolo

Aquest títol tan suggerent faria al·lusió al protagonista de la novel·la, en Carles Puiggalí, un home que marxa del poble contra la voluntat del pare, per treballar de vigilant nocturn, i poder esdevenir filòsof. Un filòsof amb frases com "La intel·ligència no és feta per a coses profundes" (9). Entendre massa és deixar de sentir.

Aquest llibre també és molt misteriós, fet en deu capítols, que obeeixen cada un d'ells a una forma de narració diferent: del diàleg pur de dos amics que parlen de la seva mort prematura, al dietari d'una xicota del Carles que no és gaire estimada per ell, ell n'havia estimat molt una altra de jove. A continuació una mena de "corrent de consciència", i després un article parlant del filòsof mort. També en el següent capítol una narració en tercera persona convencional. Seguida per una sèrie de cartes que fa Carles a un amic. També un somni angoixant, i una descripció de la guerra, molt misteriosa, on Carles ha estat. En penúltim lloc un fragment del llibre del protagonista que és tot filosofar sobre la llibertat de l'home. I per últim, la redacció d'una criada del pare.

"Sense menjar no hi ha filosofia ni hi ha res, oi?..." (14) , diu un amic del protagonista, referint-se a aquesta necessitat de guanyar-se la vida abans de realitzar-se personalment. "però en un pixatinters o en un saltataulells no m'hi convertireu" (43), diu al seu pare. Li passa el mateix que a molts autors del segle XX, obligats a treballar si us plau per força. "Però no hi havia millor mestratge que aquest" (46), el de la duresa de la vida.

Hi ha una altra originalitat en aquest llibre: la presència d'un personatge anomenat Pedrolo en un parell d'ocasions. "Hi són tan afeccionats, alguns dels nostres crítics, a ofegar tot allò que és sincer, independent, heterodox..." (79). Aquí l'autor està parlant d'ell mateix a través del protagonista, un alter ego d'ell segurament. Pedrolo guardava les novel·les al calaix conscient del que valien, contra la censura, contra tota crítica. A la carrera ens van dir que els autors que entremesclen gèneres són els genials. Aquí els gèneres són definits, però també seria genial la manera com es construeix la història a través dels capítols, com les diverses cares d'un cub.

PEDROLO, Manurel de Les finestres s'obren de nit. Barcelona: Edicions 62, 1977

2 comentaris:

Carme Rosanas ha dit...

Quina enveja que em fas! Aquest és un Pedrolo que no he llegit i té bons pinta. N'he llegit un munt. Segur que ja m'ho has llegit algun cop, en algun comentari. Però són complicats de trobar. Aquest Sant Jordi passat en vaig trobar en una parada de llibres vells 3 o 4 me'ls vaig endur tots.

Pedrolo és un geni, la diversitat de gèneres (novel·la, teatre, poesia) i la diversitat de tipus de novel·la. Impressionant. Hi ha qui el critica, sí i per tots els costats. La gent "benpensant" pels continguts i la gent massa progre pel llenguatge. Els escriptors, els poetes, sempre han salvat els mots, què importa que siguin mots que no s'utilitzen a la parla quotidiana.

En fi, que, sense Pedrolo el meu món hagués estat un altre món ben diferent.

Helena Bonals ha dit...

Carme,
em sona que n'havies parlat de la teva afició per Pedrolo. El meu pare diu que al segle XX hi ha hagut tres P a Catalunya, Pla, Pujol i Pedrolo, ben diferents entre ells a més.
A mi em toca la sensibilitat sempre que parla de la guerra, és molt cru. En aquest llibre destaca quan escriu com un filòsof, sembla que estiguis llegint Kant!